Over wonen, stylen, decoreren, fotograferen, kringlopen en zelf maken

Pagina's

woensdag 24 augustus 2011

Elke dag heeft zijn plicht (over wat wij fout doen in de opvoeding)

Dag allemaal! Lopen jullie er ook tegenaan? Bergen troep op de slaapkamers van jullie kinderen? Eindeloze zoekpartijen naar schoenen, mobieltjes, tassen, shirts, fietssleutels, treinkaarten, portemonees, jassen, aanstekers, complete sporttassen met inhoud, boeken of iets wat ik in mijn onopmerkzaamheid vergeten ben op te noemen? Het leven wordt een stuk aangenamer als we onze kinderen nog eens haarfijn uitleggen hoe het behoort te zijn. De richtlijnen komen uit: Voor onze meisjes een boek van eind 1800. 

Elke dag heeft zijn plicht, en wat ge vandaag doet, zult ge morgen niet ongedaan vinden. Een plicht die we vervuld hebben, is als een vriend die ons hartelijk toeknikt; een onvervulde plicht is als een spook die ons grimmig aanstaart.
Een gewoon voorbeeld: Ge zijt den geheelen zondag op visite geweest, natuurlijk met uw beste jurk aan en uw mooiste broche op. s'Avonds zegt mama nog: " Denk er aan om alles netjes weg te bergen." En gewend de raadgevingen uwer mama netjes op te volgen kruipt ge niet onder de dekens, voor alles netjes op zijn plaats ligt. Dan zijt ge wel moe maar dan slaapt ge heerlijk rustig in en hebt ge een voldaan gevoel in uw hart, terwijl ge den volgende morgen verkwikt ontwaakt.
Maar een ander keer zijt ge dwars; ge praat u in dat ge veel te moe zijt. Ge laat alles zoo maar liggen en gaat gauw naar bed. Ge merkt opeens dat ge in uw haast vergeten hebt uw haar te doen. Ge duikelt het bed weer uit, valt over de laarzen die voor uw bed staan, in plaats van buiten de deur waar ge ze hadt moeten zetten. Ge trapt bij ongeluk op een armbandje, dat ge, ook bij ongeluk, hadt laten vallen zonder het op te rapen, ge loopt tegen een stoel aan, die ge verzet hebt...
Ge wordt de volgende morgen wakker, he hoe vervelend, wat een rommel! Hier uw manteltje, daar uw rok, hoe onbehaaglijk ziet de kamer er uit. Had ik gisteren avond maar opgeruimd denkt ge.
Het is zoo eenvoudig en zoo gemakkelijk om iets, wat men aflegt, of uittrekt terstond op zijn plaats te zetten of op te hangen, waar het hoort. Het is niet meer moeite om een hoed in een doos te doen dan om hem op een stoel of bed te leggen. Als ieder ding zijn eigen hoekje heeft weet men 't dadelijk te vinden.
De les die ge s'avonds kent, behoeft ge s' morgens niet meer te leeren en het opstel dat ge des vorigen daags maakt bezorgt u den volgende morgen geen hoofdbreken. Zorg dat u bij het ontwaken een nieuwe dag zonder schulden, een schoone lei vindt.

Nou lieve blogvriendinnen, laat het een wijze les zijn voor jullie kinderen! En mocht het toch niet helpen, deze les, bedenk dan dat het altijd nog ietsje erger kan ook al weet je zeker van niet. Ze gaan het echt wel leren, heus! Later als ze groot zijn zal ik maar zeggen.  

Nou, en mocht je nog zin hebben om ondanks alle troep dan zelf nog maar wat gezelligheid aan te brengen is dit misschien nog een idee? De hoezen zijn gemaakt om houten kubussen die ik kocht bij Xenos. Je kunt er natuurlijk ook een andere kist voor gebruiken (met klep bijvoorbeeld waar ze al hun troep in kunnen gooien).
Je kunt van alles op de hoezen naaien (en leggen) zoals je kunt zien.








Ik wens jullie een hele fijne opgeruimde, zonnige en vrolijke dag!
Groet,
Makkie

19 opmerkingen:

  1. Het is een waarheid als een koe, zegt een moeder die samen met de jongste zijn kamer gaan klaarstomen voor de middelbare school! En dat betekent een heleboel opruimen/weggooien...

    Liefs Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Boks!
    Ik ga het uitprinten en op de keukendeur hangen... 'es horen of er commentaar op volgt - én gedrag... (niet in 't minst van mezelf...)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelden die regels ook voor manlief :-) ?
    Sinds de vakantie is ons huis zoooo opgeruimd en ik heb al aangekondigd strafpunten uit te delen voor schoenen die niet op de plek staan en jassen die rondslingeren etc etc etc...eens kijken of het werkt :-)
    Mooi wat je gemaakt hebt, echt heel leuk!
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja 3 jongens hier ppppfffff opruimen wat is dat ? de oudste woont op zichzelf maar goed dat daar elke twee weken de poetsvrouw langs komt ..
    Wat zijn dat een leuke kubussen heel vrolijk ...

    Groetsssssssss Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij ons past zo'n regelement ook heel goed op het prikbord. Of ze hem na gaan leven???

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelden deze regels OOK voor alleenwonende singles zonder kids hihi. Tja...het komt me wel bekend voor in elk geval (OHOH hihi)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. tja ben toch echt bang dat als ik ze dit artikeltje laat lezen, dat ze hier krom liggen van het lachen en vervolgens nog een extra schop geven tegen de rotzooi hihi. Ja ook hier kan met name dochterlief er wat van en kan het erger? Nou af en tie niet dus! Maar verplicht ze toch echt om iedere week haar kamer te doen en anders volgen er lijfstraffen!!! (de eerste klap moet hier nog komen hahaha, maar bezoekjes aan vriendinnen zullen toch echt uitgesteld worden bij zoveel troep!)

    je hoezen zijn in ieder geval meer dan geslaagd, daar kan het niet aan liggen!
    fijne woensdag verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien dat de regels van toen aanslaan als we ze ook op deze manier vertellen???of zou het op de lachspieren van onze pubers werken...
    Die dozen daar loop ik warm voor..zo mooi gemaakt.

    Een lieve groet,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooo lieve help...een wens!! Ik heb 3 mannen rond rennen hier en 2 honden. Je moet wat te wensen hebben,,hihi...erg mooi gemaakt die hoesen, Nicole*

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn dochter is nog geen puber (10), maar de wijze les hierboven gaat helemaal over haar :-)
    Ik vraag me inderdaad vaak af waar je wijs aan doet: streng zijn/laten gaan/belonen/strafpunten. Op de een of andere manier wil het gewoon niet landen :-) Maar blijkbaar is dat 'gewoon'. Ik zal ze het stukje straks eens laten lezen, bedankt!
    En die kubussen: wat een vrolijkheid, helemaal leuk. Die vetersluiting vind ik zo netjes, complimenten!
    Grtz, Esrosa

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat wordt kopieëren in 3-voud en ingelijst uitreiken maar ben bang dat het zelfs dan nog niet helpt .Maar ik heb in ieder geval genoten van je stukje

    groetjes Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zouden ze vroeger ook zoveel spullen hebben gehad als vandaag de dag ?
    Het is ook overal bijna hetzelfde. Behalve mijn oudste dochter want die is de ordelijkheid en netheid zelve, daar kun je er wel 10 van hebben.
    En de freubels zijn weer leuk gemaakt. groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ehm...eerlijk gezegd....die les is voor mijzelf ook nog heel nuttig :-(
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. We moeten altijd opruimen van u...is nu al de lijfspreuk van mijn kids..
    ze zien er het voordeel nog niet zo van in, geloof ik.
    Maar, als ze er niet bij zijn sla ik m'n slag en ze missen nooit iets!
    Leuk idee die kubussen..
    Ps. ik ben er weer hoor ;-))
    Heb je babbeltjes gemist!
    Groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Grijns, grijns. Ik denk dat ik maar eens ga opvoeden

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik trek gewoon de deur dicht en stap er gewoon overheen... helpt heel goed. hihi (heb ik ook moeten leren hoor!) groetjes Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik denk dat mijn meiden hard gaan lachen als ik ze dit laat lezen terwijl er voor mij toch echt wel een kern van waarheid in zit...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een heerlijk stukje.........een waarheid die nog steeds staat

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geweldig! Wat een mooie tekst. Hahaha. Ik als opgeruimde moeder met een stel slordige puberzonen zal ze dit eens onder de aandacht brengen. Of geldt het niet voor jongens...? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik waardeer je berichtje enorm!