Over wonen, stylen, decoreren, fotograferen, kringlopen en zelf maken

Pagina's

vrijdag 30 september 2011

Marktplaats

Ooit heb ik deze column geschreven, ik heb hem al eens eerder geplaatst, helemaal in het begin, maar grappig genoeg om hem nog eens of voor het eerst te lezen

Marktplaats
Hoe gewoon is het om een website aan te klikken? Je zoekt wat, klikt wat en voordat je het weet heb je toegang tot de hele wereld. We zijn eraan gewend geraakt en zeg nou zelf: hoe vaak sta je erbij stil dat al dat geklik en gesnor op het internet zo'n ingenieuze, niet te bevatten, immens grote, geniale, bijna krankzinnige vinding is?

Met mijn simpele verstand probeer ik me er wel eens een voorstelling van te maken maar bij elke poging besluit ik maar snel te stoppen, bang om er van door te draaien.
Ik maak gewoon gebruik van de dingen die ik wel weet, en de rest laat ik lekker voor wat het is. Een van die door mij wel begrijpelijke dingen is Marktplaats. Dat wil zeggen: de spullen die je er kunt kopen. Vooral de antieke en brocante spulletjes hebben een enorme aantrekkingskracht op mij. Een geweldig oud serviesje met roosjes, een oud verzilverd besteksetje, een maf kloppertje waar de werking me eigenlijk niet van duidelijk is, oude versleten wolkjespannen waar ik in mijn gedachten al een moeder van een groot gezin in zie roeren of een merklap met ingenieuze steken gemaakt, ik zie het bijna als mijn persoonlijke missie om al die dingen als pronkstukken een bijzonder plekje in mijn huis te gunnen.
Want denk eens in: wie doet er nu een pan van de hand die de oorlog heeft overleefd en elke dag de buiken van een gezin met minimaal acht kinderen heeft gevuld? Waar moeder nadat ze in het zweet des aanschijns de kilo's aardappelen die ze elke dag moest schillen in had gedaan? Waar het maal in werd bereid op een te hete houtkachel in een te kleine keuken en waar moe ondertussen behendig de schommelwieg in beweging hield omdat Zus d'r huiluurtje had en tussendoor nog gauw even een sok stopte? Zo'n pan doe je toch niet weg? Die verdient een plekje op een sokkel!
Het wordt nog onbegrijpelijker voor mij als ik weer een merklap scoor. Zie je haar zitten? Dat kleine meisje met lange vlechten met grote strikken die zenuwachtig haar rode borduurzijde laat verworden tot kruisjes die gegroepeerd een letter vormen? De stakker! Ze doet zo haar best en nog vindt de juf het niet goed! Haar wangen worden nog roder als ze de draad weer oppakt en angstig ontstaat er na dagen ploeteren een verfijnd alfabet op het linnen.
Na al dit zwoegen en al dat zweten wordt dit kunstwerk ook nog eens merklap genoemd. Merklap…poetslap… Je zou toch verwachten dat al deze huisvlijt -lees schone kunst- na alle ellende wel een beter woord verdient. Wat dacht je bijvoorbeeld van: kunstzinnig vervaardigde roodgeborduurde letters op doek? "Ik geef toe, het leest wat ongelukkiger maar het is een ode aan al die meisjes en vrouwen die deze kunst beoefenden! Ze verdienen het!"
En zulke kunstzinnig vervaardigde, roodgeborduurde letters op doek doe je zeker niet weg maar ga je verzamelen, tenminste ik wel! Eigenlijk ben ik de Florence Nightingale van de kunstzinnig vervaardigde roodgeborduurde letters op doek! Ik moet ze allemaal redden van de ondergang!
Hmmmm ik denk dat ik hoe dan ook toch doordraai. Wat kan ik er aan doen? Wie bedenkt dan ook Marktplaats.


(foto van www.deopslag.com)

Aanleiding van dit blog is de hoogslaper van Annelot. Die gaan we op Marktplaats zetten. (25 Euro). Dus als je er nog een nodig hebt. Het is de Tromso van Ikea inclusief bureaublad en boekenplank, exclusief matras. Je kunt altijd even mailen.

En dan nu heerlijk weekend. Geniet ervan!
Groet,
Makkie

16 opmerkingen:

  1. Ja soms snap ik OOK niet waarom mensen dit soort dingen zomaar weg kan doen!Als je idd bedenkt dat bijvoorbeeld je moeder of oma heeft geploeterd om die *merklap* te maken...doe je het toch nooit meer weg!! Maar ja...aan de andere kant.....op DIE manier kunnen wij er wel weer van genieten, toch??

    Liefs van Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtig verhaal. Hoop dat je de hoogslaper kunt verkopen. Mooi weekend. groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk herkenbaar verhaal! hihhi het zou toch ook zonde zijn als alles niet door jou wordt gered!!!
    fijn weekend
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig verhaal - je ziet het zo voor je.

    Succes met de verkoop en fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, soms begrijp je gewoon niet hoe mensen zo'n mooie familiespullen weg kunnen doen he? Ik vind Marktplaats heerlijk, echt een verslaving!
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Internet is inderdaad een geweldige uitvinding. Het brengt mensen volgens mij ook best dichter bij elkaar.

    Vlijtig Liesje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. N.a.v. jouw blog heb ik een tijdje geleden, samen met een vriendin, gestruint in Doetinchem bij de diverse kringlopen. Wat een héérlijke rommel overal. We hebben ons prima vermaakt.

    Groet, Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik ben het enorm met je eens, maar t huis is al vol genoeg zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zie het allemaal al helemaal voor me, ik fantaseer ook altijd over de spulletjes, ik heb ook van die lieve kleine knoopschoentjes, wat voor kindjes zouden er op gelopen hebben en hoeveel kindjes zouden er wel niet op gelopen hebben...
    een piepklein gewolkt pannetje doet bij mij in het Voorjaar dienst als bloempot, met blauwe of witte druifjes, kwarteleitjes en tillandsia, prachtig ter decoratie, heb er al veel leuke reacties op gehad
    heerlijk dat oude spul, mijn huis staat er vol mee haha
    Fijn weekend gewenst en succes met de verkoop van de hoogslaper
    Groeten Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Idd een mooi stuk!Zoals jij het beschrijft zie ik het ook zo voor me!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zag in gedachten ook nog een traan rollen bij het meisje, wat gauw werd weggeboend voor juf het zag...
    Die pannetjes heb ik ook,van oma geerfd.Op de vraag wat ik er mee doe? Is van oma geweest en dat doe ik niet weg!
    Goed dat ik niet vanuit hier van Marktplaats kan kopen,anders was het eind mss... ZOEK!
    Groet van overzee,

    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. allereerst: ik heb nog een trilplaat in de aanbieding.... iemand een bod? hihi

    Maar ik vind het zo heerlijk om je fantasie die op de hol slaat bij al die leuke oude spulletjes, echt geweldig! Ben benieuwd wat het met de fantasie doet van de toekomstige kopers van je hoogslaper!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goeiemorgen Makkie, marktplaats is inderdaad erg leuk... Ik heb gisteravond mijn tutorial voor de taartjes (eindelijk) geplaatst, ben benieuwd wat je er van vindt. Fijn weekend! Groetjes Anne-Marie (littleredhome.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En dan hoef jij hem niet meer op Marktplaats te zetten, begrijp ik.... ;-) Hihihi
    Ik denk niet dat ik jongste nog in een hoogslaper krijg, ze is voor een twijfelaar aan het sparen (en ze heeft niet eens een vriendje! Tssss). Succes met de verkoop dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hihihi......mijn man zegt ook al altijd tegen mij, je moet dat ook niet allemaal willen snappen!! Gewoon aannemen dat het zo is....punt, uit!!!
    Hebben wij vrouwen dat alleen? Dat we dat allemaal willen begrijpen??

    We zijn me een stel,niet??

    Fijne week.

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai, wat schrijf jij ontzettend leuk en vol humor. Mijn respect daarvoor. Moest erg lachen om je verhalen rondom het marktplaatsgebeuren, zo herkenbaar. Mijn huis staat ook sjokvol met al die dingen die jij noemt ... en dan maar niet kunnen starten
    GEK word (ben) ik er van (geworden) but I love it :)
    Ik ga je volgen
    :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik waardeer je berichtje enorm!